Skip to main content

| Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kommunikation

Kommunikation er en nødvendig del af vores hverdag.

Vi Brugere det hele tiden, både verbalt og non verbalt.
Men siger vi nu det vi tror vi siger?

Og bliver det forstået på den måde, vi ønsker at blive forstået på? '

Det er faktisk en kunst at kommunikere ordentligt indbydes.
Både på arbejdet og i hjemmet, er det vigtigt hvordan vi kommunikerer.            Mange steder har man vænnet sig til en dårlig omgangstone, og måske hører man ikke engang selv, hvordan man taler.
Det tror jeg sker på mange arbejdspladser,hvor en del af personalet talte meget grimt og nedsættende til beboerne/personale.
Jeg tror, at når et personale gennem længere tid har snakket grimt, og efterhånden er det blevet tonen på stedet, og ingen har formået at stoppe det. Det er der absolut ingen undskyldning for, men jeg mener, at det kan ske på mange andre arbejdspladser.

Den grimme tone kommer snigende ind, og giver en dårlig stemning. Hvis der er en dårlig tone i ledelsen, er der en dårlig tone i hele personalegruppen. Det kan meget nemt blive en dårlig vane og en glidebane, hvis man er begyndt at kommunikere på en knap så heldig måde.
Hvordan undgår man at begynde at tale grimt til hinanden? Man kan i personalegruppen lave en aftale om, hvordan man vil have det når man går på arbejde, og hvordan man synes stemningen skal være.

Ingen bryder sig om at blive talt nedsættende og grimt til.
Hvis man som personalegruppe har drøftet det, så vil alle være mere opmærksomme på hvordan der bliver kommunikeret på arbejdspladsen.
Hvordan kan det så rettes op igen, hvis man allerede er kommet ind en dårlig vane?
Den første forudsætning er, at man er blevet opmærksom på problemet.
Derefter vil det være nødvendigt med nogle samarbejdsmøder, hvor der bliver talt om problemet, og om hvordan man ønsker det skal være i fremtiden.

Hvis det er noget I ønsker at arbejde med på Din arbejdsplads, så ring til mig og hør hvordan jeg kan være til hjælp og støtte i processen.